+48 502 792 290, +48 94 35 117 46 biuro@tomikbis.pl

„A kiedy przyjdzie także po mnie, zegarmistrz światła purpurowy…”

Ten cytat z popularnej piosenki Tadeusza Woźniaka jak ulał pasuje do tego o czym chcę tutaj wspomnieć:

Drogi przedsiębiorco – udało się! Prowadzisz dobrze prosperujący interes, wypromowałeś swoją markę swoją ciężką i rzetelną pracą. Możliwe że masz jeszcze do tego zadowolonych pracowników, którzy stanowią istotną wartość Twojego imperium. Pomyślałeś o wszystkim – firma jest chroniona przez rzeszę prawników, ubezpieczenia itp. Ale co się stanie, kiedy nagle Ciebie zabraknie? Albo nagle stracisz zdolność do kierowania przedsiębiorstwem, a nawet przekazywania wiedzy innym? Co się stanie z firmą, z pracownikami, wierzytelnościami, zobowiązaniami? Czy Twoi bliscy sobie z tym poradzą?

Czy możemy temu zaradzić? Oczywiście że nie! – jak to mówią – wypadki chodzą po ludziach. Ale możemy złagodzić skutki i przygotować większość informacji „na wszelki wypadek” Do tego właśnie ma służyć „Czerwona Teczka” – teczka z najważniejszymi informacjami, które ułatwią naszym potomnym, spadkobiercom wziąć sprawy w swoje ręce.

Co powinno się znaleźć w takiej teczce? Oto przykładowa zawartość teczki (dzięki uprzejmości Joanny Głowackiej)

  1. Instrukcja postępowania – krok po kroku – co robić?
  2. Lista osób, które pomogą w awaryjnej sytuacji + namiary. Wykonawca testamentu.
  3. Testament. W przypadku notarialnego kontakt do kancelarii.
  4. Polisy na życie indywidualne wraz z informacją o uposażonych. Kontakt do agenta.
  5. Polisy na życie grupowe wraz z informacją o uposażonych. Kontakt do agenta.
  6. Posiadane rachunki bankowe – nazwa banku, numer rachunku, dane ewentualnych pełnomocników, informacja o dyspozycji na wypadek śmierci.
  7. Informacja o posiadanych lokatach – kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
  8. Środki ulokowane w funduszach następujących TFI – nazwa instytucji, numer rachunku oraz informacja o zapisach na wypadek śmierci.
  9. OFE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku oraz informacja o wskazanych beneficjentach.
  10. IKE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku, kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
  11. IKZE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku, kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
  12. Akcje / obligacje w domach maklerskich: (lista).
  13. Umowa kredytu hipotecznego (ważne zapisy, co się dzieje, gdy zabraknie jednego z kredytobiorców) + informacja o saldzie zadłużenia oraz informacja nt. ich ubezpieczenia.
  14. Inne zobowiązania :
  • Karty kredytowe (lista + wysokość limitów)
  • Pożyczki, kredyty ( lista + kwoty pożyczek)
  • Pożyczki prywatne ( od kogo i ile)
  • Dane do logowania do BIK (aby zweryfikować faktyczną liczbę kredytów i pożyczek).
  1. Pożyczki udzielone ( komu, ile, na jak długo pożyczyliśmy)
  2. Dokumenty związane z działalnością gospodarczą:
  • dokumenty rejestracyjne (CEIDG, NIP, REGON)
  • dane Urzędu Skarbowego
  • dane ZUS
  1. Dokumenty związane z pracą na etacie:
  • dokładna nazwa firmy + informacje z kim się kontaktować
  • informacja o PPE lub PPK
  • informacja o pożyczkach zaciągniętych w firmie.
  1. Kopia dokumentów samochodu, zapasowe kluczyki + informacja, gdzie auto jest serwisowane.
  2. Akty notarialne własności nieruchomości.
  3. Nazwa instytucji, w których należy zgłosić zgon:
  • wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia
  • dostawca energii,
  • dostawca gazu,
  • dostawca internetu,
  • dostawca TV kablowej,
  • operator telefonii komórkowej.
  1. Lista portali społecznościowych, na których posiadamy konta (aby nasi spadkobiercy mogli zwrócić się z prośbą o ich usunięcie).
  2. Lista adresów e-mail, z których korzystamy (aby można było je zamknąć).
  3. Lista dysków z dokumentami „w chmurze”.

Dodatkowo poza tą listą warto przygotować pełnomocnictwo notarialne do załatwiania wszelkich spraw w naszym imieniu – leżące w depozycie notarialnym na wypadek śmierci, śpiączki itp.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG powinny zawczasu (a najlepiej już dziś!) wyznaczyć i zarejestrować w CEIDG zarządcę sukcesyjnego – to znaczy osobę która w razie śmierci przedsiębiorcy będzie miała prawo do natychmiastowego przejęcia prowadzenia bieżącej działalności firmy (bez czekania na postępowanie spadkowe)

Tak więc drogi przedsiębiorco, następnym razem zanim pomyślisz w zadumie przy szklaneczce whisky „co z nami będzie gdy spotkamy się na zakręcie?” – spójrz na swoją czerwoną teczkę i dodaj : „Przynajmniej to mam z głowy”

Tekst powstał z inspiracji dyskusji w ramach Konferencji „Zmieniamy Oblicze Biur Rachunkowych” – wielkie podziękowania dla Joanny Głowackiej bez której ten tekst by nie powstał (prawdę mówiąc nawet bym o tym nie pomyślał!)

Przyjedź

Wielkopolska 10/8, 78-100 Kołobrzeg

Zadzwoń

+48 502 792 290, +48 94 35 117 46

Napisz

biuro@tomikbis.pl