„A kiedy przyjdzie także po mnie, zegarmistrz światła purpurowy…”
Ten cytat z popularnej piosenki Tadeusza Woźniaka jak ulał pasuje do tego o czym chcę tutaj wspomnieć:
Drogi przedsiębiorco – udało się! Prowadzisz dobrze prosperujący interes, wypromowałeś swoją markę swoją ciężką i rzetelną pracą. Możliwe że masz jeszcze do tego zadowolonych pracowników, którzy stanowią istotną wartość Twojego imperium. Pomyślałeś o wszystkim – firma jest chroniona przez rzeszę prawników, ubezpieczenia itp. Ale co się stanie, kiedy nagle Ciebie zabraknie? Albo nagle stracisz zdolność do kierowania przedsiębiorstwem, a nawet przekazywania wiedzy innym? Co się stanie z firmą, z pracownikami, wierzytelnościami, zobowiązaniami? Czy Twoi bliscy sobie z tym poradzą?
Czy możemy temu zaradzić? Oczywiście że nie! – jak to mówią – wypadki chodzą po ludziach. Ale możemy złagodzić skutki i przygotować większość informacji „na wszelki wypadek” Do tego właśnie ma służyć „Czerwona Teczka” – teczka z najważniejszymi informacjami, które ułatwią naszym potomnym, spadkobiercom wziąć sprawy w swoje ręce.
Co powinno się znaleźć w takiej teczce? Oto przykładowa zawartość teczki (dzięki uprzejmości Joanny Głowackiej)
- Instrukcja postępowania – krok po kroku – co robić?
- Lista osób, które pomogą w awaryjnej sytuacji + namiary. Wykonawca testamentu.
- Testament. W przypadku notarialnego kontakt do kancelarii.
- Polisy na życie indywidualne wraz z informacją o uposażonych. Kontakt do agenta.
- Polisy na życie grupowe wraz z informacją o uposażonych. Kontakt do agenta.
- Posiadane rachunki bankowe – nazwa banku, numer rachunku, dane ewentualnych pełnomocników, informacja o dyspozycji na wypadek śmierci.
- Informacja o posiadanych lokatach – kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
- Środki ulokowane w funduszach następujących TFI – nazwa instytucji, numer rachunku oraz informacja o zapisach na wypadek śmierci.
- OFE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku oraz informacja o wskazanych beneficjentach.
- IKE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku, kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
- IKZE – informacja o obsługującej instytucji, numer rachunku, kontakt do opiekuna klienta lub placówki.
- Akcje / obligacje w domach maklerskich: (lista).
- Umowa kredytu hipotecznego (ważne zapisy, co się dzieje, gdy zabraknie jednego z kredytobiorców) + informacja o saldzie zadłużenia oraz informacja nt. ich ubezpieczenia.
- Inne zobowiązania :
- Karty kredytowe (lista + wysokość limitów)
- Pożyczki, kredyty ( lista + kwoty pożyczek)
- Pożyczki prywatne ( od kogo i ile)
- Dane do logowania do BIK (aby zweryfikować faktyczną liczbę kredytów i pożyczek).
- Pożyczki udzielone ( komu, ile, na jak długo pożyczyliśmy)
- Dokumenty związane z działalnością gospodarczą:
- dokumenty rejestracyjne (CEIDG, NIP, REGON)
- dane Urzędu Skarbowego
- dane ZUS
- Dokumenty związane z pracą na etacie:
- dokładna nazwa firmy + informacje z kim się kontaktować
- informacja o PPE lub PPK
- informacja o pożyczkach zaciągniętych w firmie.
- Kopia dokumentów samochodu, zapasowe kluczyki + informacja, gdzie auto jest serwisowane.
- Akty notarialne własności nieruchomości.
- Nazwa instytucji, w których należy zgłosić zgon:
- wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia
- dostawca energii,
- dostawca gazu,
- dostawca internetu,
- dostawca TV kablowej,
- operator telefonii komórkowej.
- Lista portali społecznościowych, na których posiadamy konta (aby nasi spadkobiercy mogli zwrócić się z prośbą o ich usunięcie).
- Lista adresów e-mail, z których korzystamy (aby można było je zamknąć).
- Lista dysków z dokumentami „w chmurze”.
Dodatkowo poza tą listą warto przygotować pełnomocnictwo notarialne do załatwiania wszelkich spraw w naszym imieniu – leżące w depozycie notarialnym na wypadek śmierci, śpiączki itp.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG powinny zawczasu (a najlepiej już dziś!) wyznaczyć i zarejestrować w CEIDG zarządcę sukcesyjnego – to znaczy osobę która w razie śmierci przedsiębiorcy będzie miała prawo do natychmiastowego przejęcia prowadzenia bieżącej działalności firmy (bez czekania na postępowanie spadkowe)
Tak więc drogi przedsiębiorco, następnym razem zanim pomyślisz w zadumie przy szklaneczce whisky „co z nami będzie gdy spotkamy się na zakręcie?” – spójrz na swoją czerwoną teczkę i dodaj : „Przynajmniej to mam z głowy”
Tekst powstał z inspiracji dyskusji w ramach Konferencji „Zmieniamy Oblicze Biur Rachunkowych” – wielkie podziękowania dla Joanny Głowackiej bez której ten tekst by nie powstał (prawdę mówiąc nawet bym o tym nie pomyślał!)
Przyjedź
Wielkopolska 10/8, 78-100 Kołobrzeg
Zadzwoń
+48 502 792 290, +48 94 35 117 46